He Says: #2 – قال: #2

زول، 23

أحكي لينا عن تجربتك و أفكارك بالنسبة للعلاقات في السودان

 عايز أبدأ بي فكرة إنو زول يفكر بالإرتباط و يخلي إنسان تاني يكون جزء من حياته – فكرة البحث عن النصف الآخر. بالنسبة لي الجملة دي أصلاَ مشكلة، يعني الواحد أصلاَ شايف نفسو نصف محتاج تكمله. ليه ما تعتبر روحك إنسان كامل ما محتاج تكملة؟ و القايل روحو نصف، أحسن ليهو يكمل روحه براهو لغايت ما يبقى إنسان كامل و بعد كدا يشوف علاقة تجمعه مع إنسان آخر كامل برضو

الشكل الطبيعي للعلاقات المتعارفة للناس هو إنو في إتنين قرروا أو حكمت عليهم الظروف بمعطيات معينة و شكل بتاع تفاهم خلاهم يتعايشوا مع بعض. المفترض إنو الإتنين ديل بيقدروا يستحملوا و يتعايشوا مع بعض بصورة أبدية. عندي مشكلة مع كلمة للأبد – دي كلمة مخيفة جداً

الواحد متوقع منو إنو يرتبط بي زول أبدياً و يستحمله و يشاركه في الأكل و الشراب و المنام و الصحيان و الونسة في نطاق معين – بيت الزوجية. فكرة الحب اساساً ما عظيمة لدرجة تخلي زول يخترق حياتك بعاداته و ممتلكاته و الواحد يضطر يتعايش مع كل التغيرات دي. المشاركة في الحياة بتغير شكل الحياة و الشخصية لأبعد حد عشان كدا هي مخيفة لي

أنا لاحظت إنو الناس بتمشي في الخطا دي و تتزوج و تجيب أطفال و بعد كدا بيبدو يعيشوا حياة منفصلة تماماً عن بعض بعد الحب و قرار العلاقة الأبدية بالزواج. بكون الرابطهم الأطفال البيناتهم أو شكل الحياة الروتينية و التعود على وجود زول و حتى عاداته البقا متعود عليها و ما مستعد يفقدها في وقت ما. بالتالي، الناس بتواصل الحياة بالشكل دا لكن الزول دا ما بيقدر يقدم نفس الحاجات زي في أول العلاقة. دي حاجة ما مُرضِية بالنسبة لي

طيب بما إنو في إتنين حبوا بعض و عايزين يكملوا حياتهم مع بعض، بكامل قواهم مستعدين يستحملوا الحاجة دي. ببقى الوعي بتاع العرس هنا بيلعب دور. الإتنين ديل بكون عندهم يقين بالحب لكن مفتكرين الزواج عرس و الحفلة الفلانية و لمة الأصحاب و البرنامج. بعد الفُسحة دي لمدة إسبوعين، تلاتة أو شهر – بحصل شنو لمن الناس تدخل بيتا و تبدأ حياتها. هل الناس بتفكر بقدرة تحملهم للتغيير دا؟

بالنسبة ليهم الزواج تجربة جديدة دايرين يخضوها. مثلاً الحياة الجنسية لازم تتم في إطار معين مربوط بعقد زواج، فدا بشجع الناس على الخطوة دي بما إنو ما ممكن يجربها في شكل مجتمع زي دا وواقع و شكل دين معين. ديل كلهم بيفرضوا على الناس خطوات معينة لإدراك الفضول و الشغف. فحس المغامرة موجود لكن مافي سؤال عن الحياة بعد خطوة الزواج. و برضو المجتمع بنمي الفضول دا بضغوطات تانية، كالسؤال ليه الناس ما إتزوجت و مضايقة البنات “لي ما عرستي، مالك؟ فيك شنو؟”. المجتمع بيفرض لأي إتنين دايرين يكملوا حبهم إنو يمضوا ورقة القبول المجتمعي البتخليهم قادرين يعيشوا في أمان وفقاً لأحكام المجتمع و الدين و مافي زول يتعرض ليهم. إحنا عايشين في مجتمع و ما ممكن نعزل نفسنا لكن بنحاول نغيروا شوية شوية و أهو إحنا شايفين التطور الثقافي بيحصل و يعاصر لكن بشكل بطيء، و دايماً في تغير أصلاً

طيب بالنسبة للناس الخاضت تجربة الزواج و لقت الموضوع كلو ما نافع معاها، المجتمع بيفرض الأبدية بشكل أو بآخر – مثلاً بقولوا ليك “بت الرجال ما بطلقوها”. حتي بنلاقي مجالس الصلح مرات يتضغط لغايت ما الناس الدايرة تنفصل بتخضع و تقول خلاص نكمل و نبدأ صفحة جديدة من غير ما يسألوا الناس ديل أصلاً خشوا علاقتنا بناء على شنو؟

تاني موضوع الأطفال و النقاشات إنو واحدة ممكن تقول ليك ياخ أنا بحب الأطفال و دايرة حقوني و يمكن من ما هي صغيرة في طفولتها إرتبطت عاطفياً بإحساس الطفولة و في نضجها ما فكرت عملياً هل هي عندها القدرة أو الوقت إنها تقدم للأطفال ديل حياة كويسة و تربيهم بكرامة عشان يكونوا صالحين في المجتمع. هل الناس بتفكر إنو الأطفال إستثمار في المجتمع و لازم تربيتهم عشان يكونوا مفيدين؟ الطاغية هي الأنانية في إنجاب و تربية الأطفال عشان يشيلوا إسمهم و يخدموا الأب و الأم في السن المحتاجين ليهم

***

Zoul, 23

Tell us about your thoughts and experience when it comes to Sudanese love.

I’d like to start with the notion of committing to someone and wanting this person to be part of your life. This is related to the idea of “soul mates” – that one is imperfect and is only half of a whole thing and needs another half to compliment him or her.Why would anyone think of themselves as halves? If this is the case, then one is better off completing themselves then looking for another whole person to be with.

Relationships usually happen when two people decide or are in circumstances which lead to them wanting to share a life together. An important point, is they think they can easily share their entire lives, often forever. I have a problem with the concept of “forever”, it’s a scary one.

One is expected to be bound to one person forever, sharing food, sleep, waking hours and discussions in a certain place – their home. Love can’t be that great to make one enable another to completely invade their life with their new habits, possessions and force one to adapt accordingly. This sharing makes people change a life or character they spent years building, which is terrifying.

I noticed people go down this road; get married, have children, then fall into a routine that often involves them leading individualistic lives parallel to each other. This is in contrast to the love they once shared when they decided on the “forever”. What binds them together could be the children or just getting used to having someone with all their habits around. One stops what they once used to give when the passion was strong. This is unacceptable for me.

Assuming two people loved each other and wanted to forge ahead and share a life, here comes the lack of marriage awareness. They could be delusional and think it’s all about the parties and having their friends around. Two, three weeks later, when they’re in their apartment, life sets in, is this a change they can handle?

To many, marriage is a new experience they want to try out. For example, sex is bound to a certain lawful contract, which encourages many curious people to go ahead with that step if they want to remain within the traditional and religious boundaries in Sudanese society. Many miss analyzing life after the wedding and rely on their sense of adventure to go through. Society also poses additional pressure by constantly questioning why one hasn’t gotten married yet and even extending that to suspicion around women who choose to not get married early. For those in love, society demands that they receive its approval within the above mentioned traditional and cultural norms, so the couple can escape questioning and harassment. Ultimately, we’re part of a social fabric in which we have to abide by certain rules. We try changing some conceptions, but it’s a slow process of modernizing and cultural evolution and it’s in a continuous state of change.

For the ones who have gotten married and didn’t even like it, society imposes the “forever” tag nonetheless. They say “the daughter of real men doesn’t get divorced” and even host all sorts of reconciliation sessions. Sometime the troubled couple is defeated and forced into flipping a new page and trying to work things out. Do they even question who these people (mediators) are and why they are so intricately wound in personal affairs?

When it comes to children, some women are blatant about their love of children and want to have some of their own. Perhaps they had a good childhood and have a solid emotional bond with that phase of life. But, how many are really fit for motherhood and its responsibilities and duties? Do they think about their role in shaping human lives so they can be beneficial in the community? Many times it boils down to maintaining the family lineage and having children to serve and be caretakers later in life.

 

 

 

 

 

 

 

 


3 thoughts on “He Says: #2 – قال: #2

  1. I don’t remember you interviewing me!
    Ok. I agree with this guy on most things except his premise that “modernizing and cultural evolution” are required for people to ‘be together’ so to speak.
    Call me a prude but getting together under a formal contract is the pinnacle of cultural evolution in contrast with following primal instincts.

  2. Hey Taggy! I would LOVE your input actually! You’re married with kids (Twitter and Blog stuff, not stalking you wlahi) so your input is extremely important for us on the other side of the pond.
    I saw his input as a challenge to women to invest in all relationships regardless of whether the man looks like a paper-signing one. The problem is that society conditions women to basically drop the ball on anyone who isn’t “serious” which could qualify as “ready to sign the paper” or at least commits to doing just that in the foreseeable future.

    Anyways, I’ll touch base with you🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s