Documentation in Protests…التوثيق في المظاهرات

I’m sharing a list of tips compiled by a friend, please read carefully if you’re contemplating filming or photographing a crowded sit in or protest.

1- You MUST make a decision on whether you’re a photographer/videographer or a protester. Protests need people to film and document events, so it doesn’t fade out after the event. People  are needed for capturing what takes place; for documentation and for analysis of the situation during a series of events and afterwards.

You can’t take good quality videos and pictures while protesting.

2- Once you made this decision, you have to understand that your movement is NOT like that of the protesters. You are not in the middle, you’re supposed to stand at an advantaged angle and outside of the stream of protesters. You must show some features of the surrounding environment as well; mosques or squares or shops that are remarkable. It gives more credibility to your material. You need to be somewhere where you can see most of the people in the protest.

3- People with cameras are the most targeted people; don’t film in front of NISS or police because IT IS dangerous. Try to be clever about your angle and your shots. Keep an eye on the police so you can take good shots of their aggression without endangering yourself. Find roofs or alleys where you can snap safely.

4- Sad to say, but you’re highly likely to get arrested or targeted so do your best to upload or send your material as soon as you can or give it to someone who can safe-keep it for you. This ensures your work lives to be seen by the audiences. Delete evidence as soon as it’s backed up elsewhere or online- this is for your protection and to make room for new data.

5- Always try to be calm, it’s stressful and it’s you will be tempted to join the protesters and chant. Try to be as aloof as possible because your job is undermined by the movement and angles associated with protesting.

6- Try to alert people if you’re about to witness an aggression, but you should know that other people can help the victim more. Your job is to document any aggression, so it might help more if you continue what you’re doing.

7- Keep a bag of food and drinks because the day may be long.

8- Don’t wear bright colors; you don’t want to stand out (you already do with your camera).

9- Familiarize yourself with the area, so inspect the location thoroughly beforehand and park somewhere safe but accessible to exit if you feel threatened.

***

هذه قائمة من النصائح التي جمعها صديق لي ، يرجى قراءتها  بعناية إذا كنت(ي) تفكر(ين) في تصوير إعتصام مزدحم أو إحتجاج.

1-      يجب عليك(ي) إتخاذ قرار بشأن ما إذا كنت(ي) مصور فيديو|فوتوغرافيا أم أحد المتظاهرين. الإحتجاجات بحاجة إلى توثيق الأحداث ، لكي لا تتلاشى و تنسى بعد وقوع الحدث. هناك حاجة الناس لإلتقاط صور وتصوير فيديو لما يحدث لتوثيق و لتحليل الوضع خلال سلسلة الأحداث أوبعدها .

لا يمكنك إلتقاط مقاطع فيديو ذات نوعية جيدة أوحتى صور و أنت من المحتجين .

2-       بمجرد إتخاذ هذا القرار ، يجب أن نفهم أن حركتك(ي) ليست كحركة المحتجين. أنت لست في الوسط، ومن المفترض أن تقف(ي) في زاوية و خارج تيار المتظاهرين. يجب أن تظهر بعض ملامح المنطقة التي يحدث فيها الإحتجاج و  المحيطة كذلك؛ كالمساجد أو الساحات أو المحلات التجارية التي تلفت النظر . هذا يعطي مزيداً من المصداقية. تحتاج إلى أن تكون في مكان ما، حيث يمكنك أن ترى معظم الناس في الإحتجاج .

3-      الأشخاص الذين يحملون الكاميرات هم الناس الأكثر إستهدافا ، لا تصور أمام جهاز الأمن أو الشرطة! لأنه أمر خطير. حاول أن تكون ذكي(ة) حول الزاوية و الطلقات. يجب إبقاء العين على الشرطة حتى تتمكن من أخذ لقطات جيدة عن عدوانها دون تعريض نفسك للخطر . يفضل البحث عن  السقوف أو الأزقة حيث يمكنك الإلتقاط بأمان .

 

4-      من المحزن القول أنك أنت(ي) من المحتمل للغاية أن يتم القبض عليك(ي) أو أن تكون(ي) من المستهدفين. يجب بذل قصارى جهدكم لتحميل أو إرسال المواد الخاصة بك بأسرع ما يمكن أو إعطائها لشخص يمكن حفظها في مكان آمن بالنسبة لك . وهذا يضمن أن عملكم سيعيش حتى ينظر إليه الجمهور . تأكد من حذف الأدلة في أقرب وقت و الحفاظ على النسخة الإحتياطية في مكان آخر أو عبر الإنترنت. هذا لحمايتك و لإفساح المجال للبيانات الجديدة .

 

5-      حاول(ي) دائما أن تكون هادئ(ه) ، إنها مهمة مرهقة وسوف تميل(ين) إلى الإنضمام إلى صفوف المتظاهرين وهم يهتفون . لكن حاول(ي) أن تكون(ي) بمعزل ممكن لأن اللقطات ستتأثر بالحركة والزوايا المرتبطة بالذين يحتجون .

 

6-      حاول أن تنبه الناس إذا كنت على وشك أن نشهد عدواناً ، ولكن يجب أن نعرف أن الآخرين يمكنهم أن يساعدوا الضحية أكثر. عملك(ي) هو لتوثيق أي عدوان ، لذلك قد يساعد أكثر إذا كنت لا تزال تصور عند حدوثه.

 

7-      إحفظ(ي) على كيس من المواد الغذائية والمشروبات ، لأن اليوم قد يكون طويل .

 

8-      لا ترتدي الألوان الزاهية ؛ إذا كنت لا تريد أن تبرز ( تفعله بالفعل مع الكاميرا).

 

9-      تعرف على المنطقة و تفقد الموقع مسبقاً بدقة و حاول إيقاف سيارتك في مكان آمن لكن يمكن الوصول إليها للخروج إذا كنت تشعر(ين) بأنك(ي) مهددة .

About these ads

One thought on “Documentation in Protests…التوثيق في المظاهرات

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s